Muuttunutta vaikuttamista

  • Olenko avoin sanomalle?
  • Miten käytän aikani?
  • Pyrinkö vaikuttamaan ympäristöön kristinuskon sanomalla?

Vaikka Raamatun kuvaus nk. viimeisistä ajoista (tai vaikkapa norjalaisnaisen 1968 profetia) piirtää lohdutonta kuvaa siitä, mihin maailma on menossa, se ei ole syy tai oikeutus pistää päätä puskaan. Päinvastoin. Kuta enemmän näemme tuon päivän lähestyvän, sitä isommalla syyllä nostamme pään pystyyn: Vapautuksemme hetki on lähellä.

Kylvin – ja niitän?

Emme voi pelkästään pimenevää aikaa syyttää ahtaudestamme. Osittain kristittyinä leikkaamme omaa kylvöämme. Takavuosien opetus erottautua maailmasta on johtanut siihen, että tosiaan olemme erillämme vaikuttamisen paikoista.

Kristitty vaikuttajana

Luin seuraavan tyyppisen ajatuksen: Kristityn pitäisi vaikuttaa taiteeseen, kulttuuriin, mediaan, liike-elämään, jne. ympärillään (eikä niin, että kristinuskolle vastakkaiset arvot sanelevat, mitä meille tarjoillaan ja me muitta mutkitta sulatamme tämän ts. syömme roskaruokaa, katsomme roskaohjelmia,..!).

Se, että kulttuurissa, mediassa ja liike-elämässä jylläävät kristinuskolle vastakkaiset arvot, ei tee kulttuuria, mediaa tai liike-elämää asioita vääriksi. Päinvastoin kulttuuri (musiikki, kuvat, kirjat, jne.), media (ja sosiaalinen media) ja liike-elämä voi olla voimakas väline Jumalan valtakunnan eteenpäin viemiseksi.

Kun muuttunut tyyli on välttämätön

Edelleen – 2000-luvulla – meidän tulee etsiä keinoja viedä ja välittää tärkeä sanoma ihmisille.

Esimerkiksi koulumaailmassa kouluille ei voi mennä samalla tyylillä kuin 80-luvulla.

Kouluille kuitenkin voi mennä, vaikkapa opettajien virkistyspäivään tai pitämään oppilaille ryhmäytymistuntia. – Vaikka sanoma ei voi olla yhtä terävästi läsnä kuin 80-luvulla, se kuitenkin kulkee mukana. Kristus minussa kirkkauden toivo.

Monessa muussakin paikassa evankeliumin joutuu tarjoilemaan erilaisessa paketissa kuin menneinä vuosikymmeninä. Vaikkapa siitä yksinkertaisesta syystä, että meidän uskovien sisäpiirinkielen joutuu juurta jaksain avaamaan ihmiselle, joka ei kristillisen termistön kanssa ole tuttu. Silti sanoman ydin on sama.

Edelleenkin koululla voi syntyä syvällisiä oivalluksia ja keskusteluja – ja opettaja tai oppilas voi edelleenkin tulla uskoon (koska Sana itää, kunhan se on kokonainen, ja Pyhä Henki toimii). Leipäkirkossa ihmisiä tulee joukoittain uskoon. Toritapahtumassa pysähdytään kahville ja kuuntelemaan musiikkia, jossa on evankeliumi esillä, ja keskusteluja aiheen äärellä syntyy.

Tönäisyistään tutut

Paikallisella kirpputorilla kuultu vie vakavaksi:

Olisin jo uskossa, jos uskovat eivät olisi niin kovia.

Kaikesta päättäen meiltä on sekoittunut totuus kovuuteen, kun meidän pitäisi Jeesuksen lailla lähestyä elämänsä sotkenutta ihmistä tilannekohtaisesti Jumalan johdatusta kysellen. (Kun luet Raamattua, huomaat, että Jeesus lähestyi jokaista yksilöllisellä tavalla!)

Takavuosina olemme kovin sanoin tölvineet toinen toistamme ja ulkopuolisia. Osin toimiimme on sekoittunut oman edun tavoittelua ja toisen syrjäyttämistä. Valtapelimme ovat tehneet hallaa niin meille kuin Jumalan valtakunnallekin.

Raamatullisuus – ja minun vastaukseni

Sanan on tarkoitus rohkaista ja haastaa meitä muuttumaan yhä enemmän Kristuksen kuvan kaltaisuuteen.

Hyvin raamatulliselta – ja hyvältä ja oikealta – tuntuva sanoma voi jäädä hedelmättömäksi sen takia, että emme tule pohtineeksi: Mitä tämä merkitsee minun elämälleni?

Myös Sanan tuomisen tapa voi hämätä meitä. – Se mitä pidämme raamatullisena juontaa juurensa perinteistämme ja mielikuvistamme: Jollekin joka on tottunut, että saarna pidetään saarnatuolista, voi olla vaikea paikka ottaa vastaan, jos joku ei puhu ”pöntöstä” (kuitenkin kotitilaisuuksissa harvemmin on saarnatuolia). Seisoen pidetty puhe tuntuu arvokkaammalta. Havainnollistaminen tai luovat metodit vierailta.

Kuitenkin… Jeesus opetti kulkiessaankin, …veneessä,… vuoren rinteellä,… synagogassa,…ruokaillessaan,… Jeesus käytti vertauksia,… vertauskuvia,… (… ja hän teki syljestä ja savesta tahtaan parantaessaan sokean…), vastakkainasettelua,… ironiaa,… huumoria,…

Niin tahdas, kuva jauhovakasta kuin venekin saivat olla Vapahtajan välikappaleena, jotta sanoma kuultaisiin, ymmärrettäisiin ja vieläpä jäisi mieleenkin.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s